Kokerrok met verschillend gekleurde diagonale banen en florale motieven

ca. 1880

De badan ('lichaam') van deze rok is gevuld met smalle diagonale banen, hetgeen bekend staat onder de noemer garis miring. Elke baan heeft een andere kleur (rood, blauw of crème), en bevat een ander motief (o.a. galaran: kleine streepjes in de crèmekleurige baan). De kepala ('hoofd') bevat de traditionele tumpal, maar ze zijn in verschillende kleuren geverfd, en vormen dus niet een eenkleurig geheel zoals normaliter. Ze zijn gevuld met bloemmotieven, evenals de papan, die bloemslingers en vissen bevatten. Afgebeelde bloemen zijn onder andere de celuki: anjer. De randen aan de onderkant van de rok bevatten pauwen, celuki en andere bloemmotieven. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij, en was bestemd voor Peranakan en (Indo-)Europese afneemsters, alsook voor de export. Hij was eerst handmatig genaaid, maar is nu open.