Paarse haarband met geometrische motieven

RV-5072-277
voor 1980
Sacapulas

Deze haarband is in een heupweefgetouw met wol geweven De haarband wordt gebruikt om het haar te versieren. De gele horizontale strepen zijn ingeweven. Het borduurwerk van geometrische motieven, en een soort poppetjes zijn van wol en zijde. Een borduursel is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan het weefsel worden toegevoegd na het weven. Het middelste gedeelte van de cinta is niet geborduurd. Groene, roze en paarse pompoenen hangen aan de tot punt gevormde uiteinden. Gekocht op de mercado en tiendas (winkels) voor Q 5,-. Sacapulas bevindt zich in het departement van El Quiché. In 2007 telde Sacapulas een bevolkingsaantal van 42,184 inwoners, waarvan 40,730 tot de Sakapulteko en K´iche´ cultuur behoren.