Reconstructie van een oorijzer uit 1640, gemaakt in 1960

Z.75-60
Nederlands Openluchtmuseum
1960

Reconstructie van een oorijzer naar het modebeeld van 1640. Om het publiek objecten te tonen die niet in de museumcollectie aanwezig waren, zijn voornamelijk in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw replica's gemaakt of bestaande collectiestukken aangepast om het gewenste beeld te bereiken. In dit geval zijn in 1960 nieuwe zilveren knoppen gemaakt die aan een origineel Walchers beugeltje van messing zijn gezet. Zo kon men laten zien hoe rond 1640 een modieuze voorloper van de oorijzers uit de streekdrachten eruit zag.