Rijsselse kloskant voor hul, Bunschoten-Spakenburg

ST 20B-73
Nederlands Openluchtmuseum
1944

Een blauwdruk van een Rijsselse kloskant. De kant is afkomstig van of bedoeld voor een neepjesmuts (hul) uit Bunschoten-Spakenburg. Een kant met dit motief wordt ter plaatse 'roosjeskant' genoemd. Kenmerkend voor alle roosjeskanten is een min of meer op een roos gelijkende bloem met in het hart een zogenaamde 'rozengrond'. Een rozengrond is één van de drie in Rijsselse kanten voorkomende siergronden. Deze kant is niet bijzonder fijn en daarom geschikt voor een doordeweekse muts. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in 1944.