Wikkelrok door Loo Siauw Kwan met bomen, vogels en bloemen

Maker
Vervaardiging: Loo Siauw Kwan (ca. 1970)
ca. 1920

Veelkleurige doek met twee kleuren blauw, rood, groen, oker en geel op crème gebatikt op een achtergrond van rawan. De doek heeft geen aparte kepala; de badan is gevuld met vier pohon (bomen), waaraan anjers en waarop vogels, mogelijk pauwen zitten. Planten worden in geheel Azië beschouwd als levende wezens en zijn verbonden met de aarde, vandaar dat op Peranakan batiks planten vaak worden afgebeeld met hun wortels. Volgens de verzamelaar zijn de afgebeelde planten bomen, pohon. In Heringa's boek worden soortgelijke motieven levensbomen genoemd (pohon hayat): de boom is een kosmisch symbool, de grens tussen de boven- en onderwereld die de voorouders met de mensen verbindt, met name in kritieke levensgebeurtenissen (1996). De pauw staat in de Chinese volkskunst voor schoonheid en waardigheid (idem). Anjers zijn Europese bloemen, die door Peranakan gebruikt werden als motief om zo hun in 1920 gelijkgestelde status aan de (Indo-)Europeanen uit te drukken, alsook hun gemengde etniciteit. Ze verwijzen naar delicaatheid (idem). De doek was bestemd voor de Chinese markt en voor export.