Wikkelrok met groot geometrisch motief

Publieke tags:
Vervaardiging: Yono
1991

Blauw-witte gebatikte wikkelrok met parang rusak motief (van Roojen, 1998). Volgens Veldhuisen parang barong (barong = groot). De serets zijn effen wit. Het parang motief is onderdeel van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei. Onzorgvuldige toepassing leidt tot afname van de kracht van de doek (McCabe Elliot, 1984). De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001). Veldhuisen merkt op in zijn registratie dat deze doek gemaakt is door Yono, naar traditioneel voorbeeld, in zijn werk voor batikkerij Ibu Juga.