Wikkelrok met watervogels, loopvogels en vlinders

ca. 1915

In twee tinten blauw en lichtbruin op crème achtergrond gebatikte wikkelrok met watertafereel op latar isen (Heringa geeft aan dat aan de Noordkust deze opvulmotieven bekend zijn onder de naam tanahan, 1996) achtergrond: watervogels (eenden?), waadvogels, planten met dichte bloemen, vogels en vlinders. Het geheel van Europese bloemen (wellicht tulpen en narcissen?) was aantrekkelijk voor (Indo-)Chinese afneemsters rond de jaren 20 van de 20ste eeuw, omdat sindsdien Peranakan wettelijk gelijkgesteld werden aan (Indo-)Europeanen en derhalve de behoefte ontstond deze gelijke hoge status uit te drukken met behulp van kleding. Indo-Chinese batikkers maakten tevens ook doeken voor een Europese afzetmarkt. Lentebloemen als narcissen en tulpen worden vaak afgebeeld op kleding die bestemd is voor een jonge bruid op haar huwelijksreis. Eenden staan voor huwelijkse trouw, terwijl reigers beschermen en vaak geassocieerd worden met de feniks, zomer en oogst, dus met welvaart. Vlinders symboliseren vervolgens vaak huwelijks geluk, waardoor deze doek waarschijnlijk bestemd was voor een jonge, pas gehuwde of binnenkort te trouwen dame (Heringa, 1996). De badan bestaat uit twee helften: een helft is ondersteboven afgebeeld, waardoor de doek op meerdere wijzen te plooien is en dus langer bruikbaar. De serets (randen) bevatten aan de korte uiteinden zogenoemde gigi walang, krekeltanden, die naar buiten wijzen en zo bescherming biedt (idem). De verzamelaar, Veldhuisen, geeft als opmerking bij deze rok: wiron; dat is de plooi waarin kain panjang aan de voorkant geplooid worden. Deze doek was bestemd voor gebruik door alle culturele groepen.