Foutmelding

Wimpel met zinnebeeldige voorstelling van landbouw, koophandel en zeevaart

Doorzoek de website met tags
Elbers, Herm Johanneszn.
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1952-11-08

De wimpels van de firma Elbers uit Zwartsluis zijn vaak beschilderd met personificaties van hoop, vrijheid en voorspoed. Ook mythologische figuren als Neptunus, god van de zee en Ceres, godin van de akkerbouw werden dikwijls afgebeeld. Mercurius, de god van de handel, wordt bijna altijd vergezeld door een haan, symbool voor de waakzaamheid. Wimpel aan stok met oranje lint; het brede, witte bovendeel vertoont de geschilderde afb. van Neptunus en Mercurius met diverse goederen en attributen; verdere wimpel is verdeeld in rood, wit en blauwe stroken, waarvan de witte baan geheel is beschilderd met strikken, bazuinblazende engel, bloemenguirlande en wederom een engel, met trompet en lauwertak; gehele wimpel omzoomd met wollen franje in rood, wit en blauw; oranje kwastjes aan de einden. De wimpel is waarschijnlijk afgeknot aan ondereinde. De wimpels van de firma Elbers uit Zwartsluis zijn vaak beschilderd met personificaties van hoop, vrijheid en voorspoed. Ook mythologische figuren als Neptunus, god van de zee en Ceres, godin van de akkerbouw werden dikwijls afgebeeld. Mercurius, de god van de handel, wordt bijna altijd vergezeld door een haan, symbool voor de waakzaamheid.