Witte mouwen voor bijzondere gelegenheden

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1800 - 1900
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1954-10-18

Jak, zogenaamde 'witte mouwen', gedragen door een vrouw van Marken met Pinksteren en bij bruiloften. De witte mouwen zijn gemaakt van de stof 'wit Amersfoort'. Het lijfje is van wit linnen waarop op het linker voorpand de initialen R.C. "Witte mouwen van zgn. wit Amersfoort", de mouwen en beleg rondom de mouwen van wit Amersfoort, lijfje van wit linnen met de initialen R.C., sluiting middenvoor, "zij"naden achter, achterpand langer, de hals is afgewerkt met een wit bandje met rood-groene blokjes, langs de polsen zwart wollen koor met wit spiegeltje en voor hennekoor is een zwart bandje geborduurd met de flanelsteek gebruikt, ander hennekoor over de mouwnaad en de armsgatnaad, het zwart van de koren is verkleurd tot bruin, voor bijzondere gelegenheden. De witte mouwen, gedragen op bijzondere gelegenheden, zijn een variatie op de gewone gestreepte mouwen. Vooral de stof is kenmerkend voor dit kledingstuk, (wit Amersfoort). "Witte mouwen" van dunne wollen stof met ingeweven katoenen streep, worden gedragen door de witte bruid. Witte mouwen van wit molton of wit linnen worden gedragen door ongehuwde, jonge vrouwen op Pinkster III en door de "schone kok" (soort bruidsmeisje) op de bruidsdagen.