Zijden hoofddoek voor een man met geometrische motieven en gouddraad

voor 1971
Palembang (stadsgemeente)

Vierkante doek met vage figuren in verschillende kleuren. De randen bevatten geometrische motieven als sterren en ruiten. Het betreft een hoofddoek voor mannen die bij feestelijke gelegenheden gedragen wordt. Het met sterren versierde gedeelte wordt zo gevouwen dat het boven het voorhoofd valt. De arts Creutzberg verzamelde weefsels tijdens zijn verblijf in Nederlands-Indië van 1919 tot 1930. Vervaardiging Door een vrouw op een weefgetouw met rugjuk geweven doek. De gouddraadmotieven zijn geweven m.b.v. extra inslagdraden welke vrij over het grondweefsel gaan. Het gekleurde middengedeelte is geïkat op de inslag.