Foutmelding

Zomerboezeltje voor een jongen, Marken

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1900 - 1940
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1955-04-27

Zomerboezeltje voor een jongen gemaakt van donkerblauw katoenen stof gedecoreerd met druiventrossen, bladeren en ranken in wit. Het boezeltje zit geplooid in een zwart taillebandje met rode ingeweven motiefjes. De boezelbanden hebben ingeweven rode en groene motieven. Middenvoor staan in rose prentletters de initialen C.K.K. Donkerblauwe katoen, motieven als druiventrossen, ranken en bladeren uitgespaard in wit, z.g. druivenboezeltje (imitatie), geplooid gevat in zwart taillebandje met rode ingeweven motiefjes, twee bandjes aangenaaid met ingeweven rode en groene motieven, middenvoor de initialen C.K.K. in rose prentletters. Het zomerboezeltje voor de jongens wordt gedragen door het "kind in het pak". Dit is 7 a 8 weken na de geboorte van het kind, tot aan zijn vijfde levensjaar. Daarna krijgt de jongen de broek aan.; Het zomerboezeltje is vervaardigd van donkerblauw bedrukte katoen. Krachtige motieven, waarin vogels, druiventrossen, bloemenranken e.d een rol spelen, zijn uitgespaard in wit.; Het zomerboezeltje werd vroeger van Pinkster tot St. Maarten gedragen, maar doordat zo rond 1945 het winterboezeltje van buisjesstreept "uit de mode is geraakt", wordt vanaf die tijd het zomerboezeltje ook wel 's winters gedragen.