Doopbauwtje, rode wolluur, navelbandje en doopluur. Dit zijn enkele onderdelen van de complexe Marker dracht voor een dopeling. Maar wat is de betekenis en functie van deze onderdelen?
Buttons, pins of reversspeldjes, niets bijzonders voor de hedendaagse man. Binnen de Nederlandse streekdrachten waren broches echter vooral een vrouwenaangelegenheid. De Walcherse mannen vormden hierop een uitzondering: zij spelden bij hun zondagse en nette goed een fraaie broche op hun ‘boezeroen’ (overhemd).
In this blog, fashion historian Carlos Usabiaga discusses a quintessential Spanish garment: the mantilla. Contrary to what the lightness and aesthetic appeal of this headpiece may suggest, a web of political, identity and even economic tensions lies behind it.
In de 19de eeuw droegen vrouwen in West-Friesland op zondag een kappenstel: een set accessoires dat bestond uit kostbare sieraden en rijkelijk versierde spelden, kappen en mutsen. Deze kostbaarheden moesten goed bewaard worden en dan kwam een kappendoos goed van pas
Streekdrachten worden nog nauwelijks dagelijks gedragen en de kennis en vaardigheden om de kostuumonderdelen te onderhouden verdwijnen langzamerhand. Vanuit het Netwerk Zuiderzeecollectie is ‘Ambacht in Dracht’ gestart om een aantal van deze behandelingen op film vast te leggen en zodoende deze ambachtelijke bewerkingen inzichtelijk te maken voor het publiek. ‘Gesteven en gestreken’ is het tweede deel van een serie.
In de Nederlandse streekdrachten zijn het vaak de kleinste details die belangrijke informatie geven over de drager. Zo was dat ook in de dracht van Hindeloopen. Bijvoorbeeld in de manier waarop de vrouwen in Hindeloopen hun rijglijven droegen, zou een dergelijke code te vinden zijn. Maar hoe zit dat met rijgpennen?