Katoenen kokerrok door P.D. Tio met boeketten, vogels en vlinders

Vervaardiging: P.D. Tio
ca. 1910
Pekalongan (regentschap)

Deze zeer verfijnde batik is een voorbeeld van batiks die gemaakt worden in Chinese batikwerkplaatsen, doch in Europese stijl worden uitgevoerd, met Europese bloemen, vogels en vlinders, en in het kleurengamma zoals gebruikt in Indo-Europese batikkerijen (Veldhuisen, 1993:113). P.D. Tio had de status van 'Gelijkgestelde' gekregen van de Nederlandse overheid (idem). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66).