Katoenen kokerrok met chrysanten aan een tak, bloemenmandjes en het typische Metz-vogeltje

Vervaardiging: Mw. J.C. van Ardenne-Simonet
Pekalongan (regentschap)

Deze sarong heeft Metzelaar kenmerken, maar de algehele sfeer in anders. Het batikwerk is meer precies, er is een ander kleurengamma en het Jugenstil-ontwerp lijkt meer op een latere interpretatie. Zelfs de signatuur is anders (Veldhuisen, 1993:135). Hij is dan ook gemaakt door van Ardenne-Simonet in de stijl van Metz. De kepala ('hoofd') en badan ('lichaam') zijn anders van kleur, maar bevatten wel beide florale motieven. In de kepala nog het typische Metz-vogeltje. De doek is dus van Indo-Europese makelij en was bestemd voor alle culturele groepen.