Katoenen kokerrok door Thio Boen Lian vol bloemen, vogels en vlinders

Vervaardiging: Thio Boen Lian
ca. 1920
Pekalongan (regentschap)

Kokerrok met de kepala ('hoofd') en badan ('lichaam') in verschillende kleur met daarop een veelheid aan bloemen, vogels en vlinders. Naar de gegevens van de verzamelaar, Veldhuisen, is de doek verkregen via de handelaar Loo Siauw Kwan. De informant van de verzamelaar geeft het ontwerp de naam: buket nodamudamakan sirih, hetgeen verwijst naar de consumptie van sirih, betelnoot (zie Indonesisch woordenboek 1976). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor de Chinezen en voor de export.