Katoenen kokerrok met veelkleurige banen met bloemen en geometrische motieven

ca. 1925
Pekalongan (regentschap)

Een kepala ('hoofd') met diagonale stroken in verschillende kleuren met bloemen op een galaranachtergrond. Galaran bestaat uit rechte lijntjes. De badan ('lichaam') bevat 2,5 maal een boeket, met een vogel en vlinder er boven op een geometrische sido mukti achtergrond. Veldhuisen's informant geeft het geheel de naam dlorong andang mukti buketan. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok was bestemd voor Indo-Chinezen en de export en is afkomstig uit een Indo-Chinese batikkerij.