Kokerrok door Na Swan Hien met bloemen en pauwen en grote vlinders

Vervaardiging: Na Swan Hien
TM-5663-191
ca. 1950

Open kokerrok, met een boeket orchideeën op de kepala ('hoofd'), en de badan ('lichaam') in verticale banen met afwisselend pauwen en sawat in een bloemenkrans. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). Sawat verwijzen naar de Garuda, een mythische wezen, half-mens half-vogel, dat in de Hindoe-mythologie de God Vishnu door de hemel reed (van Roojen, 1998). De garuda is een oud konklijk symbool, en behoorde vroeger tot de zogenoemde verboden symbolen, die voorbehouden waren aan de vorsten van Midden-Java en hun directe familieleden (McCabe Elliot, 1984). Tegenwoordig siert de garuda het officiële wapen van de Republiek Indonesië (Heringa, 1996). De doek is gemaakt in een (Indo-)Chinese batikkerij van Na Swan Hien, waarbij de verzamelaar Veldhuisen opmerkt dat deze gerelateerd is aan de bekende batikker Oey Soe Tjoen, en was bestemd voor alle culturele groepen.