Kokerrok door Kwee Nettie met grote bloemboeketten en diagonale banen

ca. 1925

Deze kokerrok is gemaakt door Kwee Nettie, de vrouw van de bekende Indo-Chinese batikker Oey Soe Tjoen. De kokerrok toont grote bloemboeketten van lelies op de badan ('lichaam') en diagonale banen (garis miring) in de kepala ('hoofd'), die gevuld zijn met bloemen op een afwisselend galaran achtergrond en effen achtergrond. Volgens Heringa heet de kepala met diagonale banen kepala dlorong (1996). Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). Lelies zijn Europese symbolen voor reinheid, puurheid, terwijl Peranakan de bloem associƫren met de lokale giftige datura species, die beschermende en afwerende krachten bezit (Heringa, 1996). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek was bestemd voor Chinese afneemsters en voor de export.