Kokerrok door Njoo Kiem Nio met bloemboeketten, vogels en grote vlinder

Vervaardiging: Njoo Kiem Nio
TM-5663-161
ca. 1940

Veelkleurige Peranakan (Indo-chinese) kokerrok met dezelfde veelkleurige bloemboeketten van waarschijnlijk rozen op lila kepala en zachtroze badan. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De afgebeelde bloemen zouden rozen kunnen zijn in volle bloei, die staan voor het volle leven en voortplanting. Verder zijn nog zwaluwen, boodschappers van de zomer, en een grote vlinder afgebeeld op kepala èn op badan. Vlinders staan in de Chinese symboliek voor een gelukkig huwelijk. Al deze symbolen plus de gebruikte pasteltinten maken de doek geschikt voor een pas verloofde of gehuwde (Indo-)Chinese dame (Heringa, 1996), hoewel na verloop van tijd de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker werden in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De rok was bestemd voor (Indo-)Chinese afneemsters en voor de export.