Erik’s zilveren druppel

Ri
1 maart 2024
Conservator moderne kunst & vormgeving bij CODA Apeldoorn

“Een dochter dat is goud, ja in dit geval zilver” vertelt Erik Mensinga zittend aan zijn keukentafel. In de serie Mijn sieraad vertellen mensen over een sieraad  dat voor hen een bijzondere betekenis heeft.

Druppelvormige halssieraad voor een bijzondere (familie)band

Vader en dochter Mensinga vertellen over het druppelvormige halssieraad dat niet alleen staat voor hun bloedband, maar ook verwijst naar een muzikale voorliefde voor metal en interesse in Vikingen. De ouders van Isa Mensinga hebben elkaar op een festival voor metal en hardrock muziek leren kennen. Erik Mensinga verteld over hoe de zilveren ketting tot stand is gekomen, wat het betekende en hoe dat ook veranderd is. “Door de naam [Isa] kwamen we eigenlijk op iets, weer terug naar de natuur, en hebben we dus die schakel, dat zilver gebruikt om een drietal zilveren druppels te laten maken.”

Drie kettingen, alle van zilver, met dezelfde gravering en codering, en toch is geen hetzelfde. Een druppel puur zilver gegoten op een warme plaat, veranderd in een ketting om de geboorte van het eerste kind te verzilveren.  “[…] Als we dit doen kunnen we onze dochter later iets meegeven, wat haar geboorte […] eert op een of andere manier. En voor ons een hele mooie herinnering. Zoals wat ik al zei, ik speelde veel in Nederland, België, Duitsland, was veel onderweg en ik had toch altijd mijn dochter bij me, en dat voelt toch wel erg goed.”

Luister naar het hele verhaal in de podcast: Mijn Sieraad aflevering | Erik’s zilveren druppel

Mijn Sieraad is een doorlopend project van CODA Museum. Lees meer hierover op de site van het CODA Museum.

Zie ook: