Masha's tattoo

Ri
7 februari 2024
Conservator moderne kunst & vormgeving bij CODA Apeldoorn

Bij 20 weken zwanger kreeg Masha Regensburg te horen dat de baby die ze aan het dragen was trisomie 18 had. Dit betekent dat het kindje niet levensvatbaar is. In de serie Mijn sieraad vertellen mensen over een sieraad  dat voor hen een bijzondere betekenis heeft.

Tatoeage van een olijftak

Voor haar, en haar man was het geen vraag en wist ze dat ze de zwangerschap zou uitdragen.  “[…] en dan gaan ze in het kort uitleggen, nogmááls, wat het [trisomie 18] inhoud, en dat gaat langs je heen dat hoor je eigenlijk helemaal niet. Je hoort alleen, oké trisomie 18 was niet levensvatbaar. Dat komt alleen binnen, en dan zakt de grond onder je vandaan.” De bescheiden tattoo op de linkerpink van Marsha Regensburg is in feite een klein monument voor haar overleden dochter LouLou. Als symbool voor nieuw leven tekent de olijftak zowel het leven van Marsha zonder haar dochter als LouLou’s bestaan in een andere dimensie.

Na een zware bevalling komt LouLou levend ter wereld. Een wonder want de dokters hadden dat nog nooit eerder meegemaakt. Als Masha haar laatste wens om met LouLou een wandelingetje buiten te kunnen maken heeft volbracht overlijdt LouLou een paar uur later. Op de pink van Masha’s linkerhand zit een tatoeage. “[…] Dus voor mij de olijftak voor het nieuwe leven van LouLou, maar ook het nieuwe leven van mij want ik moest verder gaan zonder haar.”

Wil je het hele verhaal horen, waarin Masha ook vertelt over de dag dat ze de tatoeage heeft laten zetten? Luister dan naar de podcast: Mijn sieraad aflevering | Masha’s tattoo

Mijn Sieraad is een doorlopend project van CODA Museum. Lees meer hierover op de site van het CODA Museum.

Zie ook: