Kokerrok door Lo Siok Tjwan met pauwen en vlinders

Vervaardiging: Lo Siok Tjwan
ca. 1925

Kokerrok in de kleuren rood, blauw, groen en wit. Op de badan van de rok staan verticale pohon (bomen) afgebeeld, met in hun stam zittende pauwen. Er omheen vliegen vlinders, en staan kleine bloemen. De kepala heeft een identiek motief: twee pauwen, een vogel, vlinders en kleine bloemen, maar dan op een rode achtergrond. Pauwen staan in Peranakan symboliek voor schoonheid en waardigheid, en een koppel pauwen zijn voor Europeanen het epitoom van trouw, omdat ze bij elkaar zullen blijven voor de rest van hun leven. Vlinders staan eveneens voor huwelijks geluk. De levensboom, hier geplaatst op een berg, vormt het centrum van het heelal en is de bemiddelaar tussen de bovenwereld en de onderwereld, tussen mens en voorouder, vooral tijdens belangrijke levensgebeurtenissen. Ook de rode kleur van de kepala verwijst naar geluk, en is een specifieke kleur voor een huwelijk. (Heringa, 1996). Het geheel resulteert dus in een doek die waarschijnlijk gebruikt zou zijn als een huwelijksgift. Deze doek was gemaakt door en voor Peranakan en voor de export.