Kokerrok door Liem Soei Hong met vogels en bloemen

Vervaardiging: Liem Soei Hong (1897 - 1989)
ca. 1925

Met groen, blauw, geel en wit gebatikte nu opengemaakte wikkelrok met Europese bloemen, doch gemaakt door en voor Peranakan vrouwen. Normaliter worden blauw-witte doeken gedragen in tijden van rouw, maar de motieven op deze doek eerder denken aan een vrolijke gebeurtenis, zoals een bruiloft. De bloemen zouden korenbloemen kunnen zijn; hun blauwe kleur verwijst volgens Heringa naar maagdelijkheid (1996). Daartussen zijn sierlijke vogels afgebeeld, wellicht pauwen, zinnebeeld voor schoonheid en waardigheid (idem). De kepala van de rok heeft hetzelfde motief, maar dan in omgekeerde kleurstelling: met donkerblauwe achtergrond. De papanstroken ontbreken; de rand van de kepala is een golvende lijn, identiek aan de pinggir. Deze doek is gemaakt voor en door Peranakan vrouwen; volgens Heringa is het mogelijk dat door de universaliteit van de bloem als symbool voor vrouwelijkheid, batiks als deze door Peranakan vrouwen, die zich (na de wettelijke gelijkstelling aan de Nederlanders in 1920) wilden affiliƫren met de Nederlanders, gebruikt werden als statussymbool. Motieven als deze werden geassocieerd met Europa, en zulke doeken werden derhalve als prestigieuze cadeaus aan rijke Peranakan vrouwen gegeven om hun gelijke status aan de Nederlandse vrouwen te benadrukken (Heringa, 1996).