Foutmelding

Kokerrok met bloemboeketten, vogels en vlinders

ca. 1915

Veelkleurige batik, in twee kleuren blauw, groen, geel, oranje en zwart op crème versierd met bloemboeketten: buketan. De kepala heeft een donkerblauwe achtergrond met boeketten, vogels en vlinders op een achtergrond van kleine bloemmotieven (latar isen volgens Veldhuisen). De kepala is niet traditioneel: geen rijen tumpal en papan. De grens met de badan bestaat uit een verticale bloemrank. In de badan zijn wel tumpal afgebeeld, grote driehoeken aan de lange zijden van de doek. De badan is ook gevuld met grote bloemen en bladeren. De bloemen doen Europees aan, doch volgens de verzamelaar, Veldhuisen, is deze doek gemaakt voor en door Peranakan vrouwen; volgens Heringa is het mogelijk dat door de universaliteit van de bloem als symbool voor vrouwelijkheid, batiks als deze door Peranakan vrouwen, die zich (na de wettelijke gelijkstelling aan de Nederlanders in 1920) wilden affiliëren met de Nederlanders, gebruikt werden als statussymbool. Motieven als deze werden geassocieerd met Europa, en zulke doeken werden derhalve als prestigieuze cadeaus aan rijke Peranakan vrouwen gegeven om hun gelijke status aan de Nederlandse vrouwen te benadrukken (Heringa, 1996). De doek was daarnaast bestemd voor de export.